Lastenvaatteita valmistava Papu Design hakee merkittävää kasvua viennistä

Vaatesuunnittelija Anna Kurkela valmistui Hämeenlinnan Wetterhoffilta vuonna 2010. Muutamaa vuotta aiemmin hän oli jo suunnitellut ensimmäisen lastenvaatemallistonsa. Kurkelan ollessa toisen lapsensa syntymän jälkeen äitiyslomalla, ajatus Papu Designista alkoi kypsyä. Hän ei löytänyt eettisesti tuotettuja ja omaa silmää miellyttäviä vaatteita lapsilleen ja halusi luoda tähän tarpeeseen vastaavan malliston.

Kurkela ihastui löytämäänsä, taiteilija Hanna-Riikka Heikkilän suunnittelemaan leikkisään postikorttiin ja sai hänet houkuteltua mukaan yritykseensä suunnittelemaan kuvituksia tuotteisiin. Heikkilä valmistui vuonna 2004 taideteollisesta korkeakoulusta taidekasvattajaksi ja oli jo aiemmin pitänyt omia näyttelyitään, myynyt kortteja ja julisteitaan sekä painanut lastenvaatteita, joita hän oli suunnitellut lapsilleen.

Designed in Nokia

Papu Design Oy perustettiin vuonna 2012. Papu-nimi kuvastaa pientä ihmistainta, josta kasvaa isompi pavunvarsi. Nimi on myös viittaus ekologisuuteen ja se sopii suuhun kansainvälisesti.

Ensimmäinen oma mallisto ”Papu ja nappisade” myytiin loppuun pian sen lanseeraamisen jälkeen vuonna 2013. Tämän malliston tuotteista osa onkin muodostunut Papun tunnistettaviksi klassikkotuotteiksi, kuten rusettipipo ja polvipaikkahousut sekä käännettävät resorit hihan- ja lahkeensuissa.

Uuden malliston suunnittelutyö lähtee aina liikkeelle tarinasta, jossa on mukana syvempi ajatus. Vasta sen jälkeen mietitään millainen mallisto ja kuosit sopisivat tarinaan. Suunnitteluun vaikuttavat myös maailman väritrendit, mutta syvin innoitus tarinoihin tulee Kurkelan ja Heikkilän oman elämän ajankohtaisista ja tärkeistä asioista.

Vuonna 2018 julkaistuissa mallistoissa teemoina ovat olleet mm. ”be original” eli ole oma itsesi ja tee kuten haluat, ”I hear you” eli toisten ihmisten kuunteleminen sekä ”together”, joka on keskittynyt maailman metsiin, joissa jokainen puu on kietonut juurensa toisen ympärille ja kaikki ovat yhteydessä toisiinsa osana samaa suurta metsää.

Lastenvaatteiden lisäksi mallistoon kuuluu myös aikuisten vaatteita, jotka valmistetaan samoista kuoseista. Lisäksi satunnaisesti mallistoihin sisältyy muita lifestyle-tuotteita, kuten satukirjoja ja sisustustuotteita. Syksyllä 2018 Papu laajensi tuotevalikoimaansa neuletuotteisiin.

Vastuullisuuden edelläkävijä

Papun tuotteet valmistetaan pääosin Portugalissa, Suomessa ja Baltian maissa sekä osittain muualla Euroopassa. Tuotanto Euroopassa mahdollistaa tuotteiden valmistusketjun seuraamisen läheltä ja erilaisten tekniikoiden hyödyntämisen eri tuotantoyksiköissä.

Kurkela on ollut perustamassa vastuullisten tuotteiden Weecos verkkokauppa-alustaa sen toimitusjohtaja Hanna Lusilan kanssa. Weecosin taustatarina on hyvin samanlainen kuin Papullakin, sillä Kurkela ei löytänyt arvojensa mukaista, yhteisöllisesti toimivaa verkkokauppa-alustaa valmiina ja halusi oikean kanavan myydä Papun tuotteita laajemmalle asiakaskunnalle. Nyt Nokialla sijaitsevasta varastosta lähtee noin sata Papun pakettia päivässä.

Papu ja Weecos ovat kasvaneet rinta rinnan toistensa kasvua tukien. Weecos on nyt kansainvälistymisen kynnyksellä ja sen valikoimaan tulee jatkuvasti lisää uusia kansainvälisiä brändejä. Papun tuotteiden osalta verkkokaupan myynnistä noin 5-10 % tulee ulkomailta, pääosin New Yorkin seudulta.

Tulevaisuus täynnä mahdollisuuksia

Papu on kasvanut vauhdilla 15 henkeä työllistäväksi yritykseksi ja yrityksellä on jo yli 30 jälleenmyyjää Suomessa ja yli 70 ulkomailla. Liikevaihdon ennustetaan kasvavan yli neljään miljoonaan euroon vuonna 2019.

Tulevaisuudessa myynnin kasvua haetaan erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta. Tällä hetkellä Papulla on eniten jälleenmyyjiä New Yorkin alueella, mutta myös Ruotsi ja Japani ovat vahvoja markkina-alueita.

Papu rekrytoi uuden myyntijohtajan toukokuussa 2018, joka keskittyy nimenomaan yrityksen kansainvälistämiseen. Lisäksi Papu Market –kivijalkamyymälä avattiin Helsinkiin kesällä 2018.

Vahvoista kasvu- ja kansainvälistymissuunnitelmista huolimatta, Papu ei ole jättämässä Nokiaa. Kurkelan mukaan pienempi paikkakunta tarjoaa rauhallisen ja tasapainottavan ympäristön luovaan työskentelyyn. Verkkoyhteydet tuovat maailman lähelle.

Papu Design Oy

  • Lasten ja aikuisten designvaatteet, design- ja lifestyle-tuotteet
  • 15 työntekijää
  • Liikevaihto: 2,2 miljoonaa euroa vuonna 2017

Lisätietoa yrityksestä: www.papustories.com tai sosiaalisessa mediassa @papustories, #papustories