Nokia on monelle tunnettu kumisaappaistaan ja renkaistaan. Colorian toimitusjohtaja Maria Nurmi tähtää siihen, että tulevaisuudessa monelle Nokiasta tulevat mieleen myös maalit.
Colorian perheyrityksellä on pidemmät nokialaiset juuret, kuin perustamisvuosi 2003 antaa ymmärtää. Marian isä, Kari Mikkola, perusti yhtiökumppaninsa kanssa jo vuonna 1986 Nokian Laatumaalit Oy:n, jonka toiminta lakkautettiin yrityskauppojen myötä vuonna 2001. Kahden vuoden kilpailukiellon aikana markkinoilla kuitenkin kyseltiin kovasti nokialaisten maalien perään. Niinpä Marian isä, Juha-veli, Maria ja muutamat muut vanhat ”laatumaalilaiset” aloittivat perheyrityksen toiminnan uudelleen Coloria Oy:nä. Nykyinen toimitila löydettiin sadan metrin päästä entisestä maalitehtaasta.
– Lähistöltä oli helppo lähteä etsimään uutta kiinteistöä. Osa työntekijöistä on nokialaisia, ja itsekin koen olevani yrityksen kautta nokialaistunut, vaikka Tampereella asunkin. Keskeinen paikka ja moottoriteiden läheisyys tarjoavat hyvät kulkuyhteydet niin Helsinkiin kuin muuallekin Suomeen, Nurmi kuvailee.
Colorialla on haaveissa uusi halli-investointi Kolmenkulman alueelle, sillä nykyinen kiinteistö alkaa käymään ahtaaksi. Uusi, isompi hallitila mahdollistaisi tuotanto- ja varastointitilan lisäyksen myötä muun muassa testilaboratoriot, jossa asiakkaat voisivat testata maaleja eri olosuhteissa.
Coloria Oy:n toimitusjohtaja Maria Nurmi.
Colorialla ollaan tyytyväisiä Nokian tuttuun ja turvalliseen ympäristöön:
– Täällä on yrittäjien keskuudessa lämminhenkinen tunnelma. Esimerkiksi naapuriin muuttanut ohjelmistoalan yrittäjä kävi tervehtimässä meitä ja kutsumassa kahville. Kuten Coloria on pienempi, kuin muutamat muut isommat maalitehtaat, niin myös Nokia on pienempi kuin naapuri Tampere. Pienuus tuo kuitenkin mukanaan ihmisläheisyyttä ja joustavuutta. Esimerkiksi tavoitellessani Nokian elinkeinojohtaja Tiina Laakkosta, minun ei tarvinnut odotella seuraavaa vapaata soittoaikaa vaan sain yhteyden heti, Nurmi kehuu.
– Ja kyllähän me osaltamme tuomme myös Nokiaa tunnetuksi, kun asiakas kaupassa tarttuu maalipurkkiimme tai tutustuu nettisivuihimme, Nurmi kuvaa vastavuoroisuutta.
– Jo ennen Nokian Laatumaalien perustamista isä veti Winterin kauppa- ja rakennusmaalipuolta. Maalin tekeminen on meillä geeneissä. Myös minun ja veljeni lapset ovat olleet tehtaalla erilaisilla TET-jaksoilla. Olisihan se ihanaa, jos toiminta jatkuisi myös seuraavilla polvilla, mutta vielä on vaikea sanoa lasten kiinnostusta jatkamiseen, Nurmi naurahtaa.
Suomessa on kaksi suurta maalitehdasta ja pienempiä on kourallinen. Colorialla on 13 vakituista työntekijää, jotka kaikki istuvat samassa kahvipöydässä riippumatta siitä työskenteleekö tuotannossa vai toimistolla.
Nurmi kuvaa, kuinka Coloria luottaa pienuutensa tuomiin etuihin:
– Pienellä ei ole varaa tehdä huonoa eli laatu edellä mennään. Meillä on vahvasti tuotteissa mukana myös luonnollisuuskulma. Valmistamme muun muassa muovittomia ja hengittävämpiä sisämaaleja. Puu- ja hirsirakentaminen on nyt erityisen suosittua, ja niihin sopivat luonnollisemmat maalit ovat nyt myös kuluttajakunnan suosiossa. Jos ennen maalien kohderyhmää olivat lähinnä pikkuremonttia tekevät miehet, niin nyt erityisesti 35–55-vuotiaat, sekä naiset että miehet, ja perinnerakentamisen tyyppinen tekeminen. Myös erilaiset sisustussuunnittelijat ja bloggaajat tuovat meille näkyvyyttä.
Luonnollisempien maalien kohderyhmää eivät ole niinkään isot ammattikohteet, vaan yksityiset kuluttajat. Colorian tuotteita on myynnissä ympäri Suomea esimerkiksi Värisilmällä, K-Raudalla sekä pienemmillä jälleenmyyjillä.
Colorian kaikki tuotteet ovat vesiohenteisia ja jo sitenkin ympäristöystävällisempiä. Yritys siirtyi kehittämään perinteisen maalituotteiden lisäksi luonnollisempia tuotteita jo 8 vuotta sitten ja laajentaa tuotealuetta edelleen.
– Kemistimme etsii aktiivisesti aina uusia ympäristöystävällisempiä raaka-aineita. Meille on myös tärkeää, ettei maaleistamme tule jätettä, vaan kaikki uusiokäytetään seuraavissa maalierissä. Muu tuotantojäte, kuten peltipurkit ja pahvit, kierrätetään, Nurmi havainnollistaa vastuullisuustyötä.
Useimmilla tuotteilla on myös M1-luokitusmerkki, joka kertoo tutkitusti rakennusmateriaalien vähäpäästöisyydestä sekä haisemattomuudesta. Myös herkistyneille käyttäjille on oma testattu maalisarja, joka ei sisällä lainkaan säilöntäaineita.
Coloria on monelle tuttu nimi, mutta tarina nimen takana kaipaa Nurmen mukaan vielä tunnettuutta. Yritys onkin ottanut tunnettuuden kasvun yhdeksi lähivuosien tavoitteekseen. Logon rinnalle on myös nostettu toimintaa kuvaamaan slogan ”Kun on maalauksen aika”. Tunnettuutta kasvatetaan muun muassa mainonnalla radiossa sekä Tampereella olevan Nokia Arenan jääkiekkopelin laitamainoksessa.
Teksti: Mirva Perkiö, Creative Crue
Kuvat: Olli-Pekka Latvala
Lisätietoa: www.coloria.fi
Julkaistu: 8.12.2021.