Nokian Panimo on ollut vuodesta 1991 ihmisten huulilla, nykyään kasvavassa määrin oluen ohella limutuotteiden muodossa. 30 henkeä työllistävä panimo kasvoi edellisen toimitusjohtajan kaudella liikevaihdoltaan 10-kertaiseksi eikä tuore toimitusjohtaja Janne Paavola näe mitään syytä kasvulle hidastua. Päinvastoin: myyntikäyrä näyttää tasaista vuotuista kasvua, ja uusiin tiloihin investoidaan parhaillaan, jotta kasvavaan kysyntään saadaan vastattua.
Tässä Nokian kaupungin apu ja asenne ovat olleet panimolle korvaamattomat.
– Kommunikointi kaupungin suunnalta on ollut älyttömän hyvää, siis ihan superhyvää. Etenkin viimeisen kahden vuoden aikana, kun käynnistimme tonttilaajennusprojektin, olemme saaneet todella hyvää palvelua – ja kokemus on sama myös pitkältä ajalta tuota ennen, Paavola kehuu.
Voiko panimoa nimittää enää edes varsinaiseksi pienpanimoksi?
– Hyvä kysymys. Lain mukaan panimo, joka tuottaa vuodessa alle 15 miljoonaa litraa, on pienpanimo. Me tuotimme vuonna 2020 neljä miljoonaa litraa eli selvästi olemme tässä mielessä pienpanimo. Jos taas miettii kuluttajien fiilistä ja tuotteiden näkyvyyttä hyllyissä, voi tuntuma olla eri.
Toimitusjohtaja Janne Paavolan oma suosikki panimon tarjonnasta on Keisarin Micro IPA: “Nyt joku ajattelee, että panimon vetäjä juomassa mietoja ei ole uskottavaa, mutta totuus on, että mietojen oluiden suosio kasvaa. Vielä viisi vuotta sitten 2,8-prosenttiset erikoisoluet eivät olleet se juttu, mutta nyt niihin on selvä trendi.”
Paavola on ollut Nokian Panimon palveluksessa 2013 lähtien, aiemmin talousjohtajana. Tuotannosta suuri osa lähtee Nokialta Helsingin suurille keskusvarastoille, joista tuotteet jaellaan vähittäiskauppoihin Helsingistä Inariin.
– Myyntimme nojaa vähittäiskauppaan ja strategiamme ytimessä on hyvä kauppanäkyvyys. Siksi olemme panostaneet paljon jo tuotteiden ulkoasuun.
Itse panimo on aina ollut samoilla sijoillaan Nokian Turuntien kupeessa eikä siitä lähde. Paikallisuus on tärkeää sekä arvona että bisneksen kannalta.
– Vahva kotikenttä on tässä toimialassa jopa menestyksen edellytys. Pienpanimoiden alkuperä kiinnostaa kuluttajaa ja jos katsoo esimerkiksi Saksan markkinoille, on siellä oluen kuluttamisessa todella vahva paikallinen side: siellä juodaan nimenomaan paikallista. Tämän soisi vahvistuvan täälläkin!
Panostus paikalliseen näkyy myös panimon omassa toiminnassa: sponsorointitoiminta on keskitetty yksinomaan paikallisille toimijoille kuten urheiluseuroille ja urheilijoille ja tuotteiden raaka-aineet pyritään hankkimaan mahdollisimman läheltä. Myös esilläolo paikallisissa tapahtumissa on tärkeää. Niihin Paavolalla on heti heittää idea.
– Paikallinen yhden köyden vetäminen on tärkeää. Vaikka sitten järjestäisimme paikallisten tuotteiden torin yhden viikonlopun ajaksi tai tekisimme oman kaupungin tuotteille oman esilläolon paikallisissa vähittäiskaupoissa. Siitä voisi napata Nokian tuliaiset matkaan muualla asuville ystäville.
Nokian Panimon tehtaanmyymälä on lippulaiva, josta paikalliset hakevat viikonloppuoluensa ja jossa järjestetään kasvavassa määrin panimokierroksia. Kesällä 2020 rakennettu terassi on nyt myös paikallisten kohtaamispaikka, jossa voi maistella oman panimon tuotteita, nauttia kesäpäivästä, turista tuttujen kanssa ja hankkia mukaan kotiinviemiset. Hanassa luvataan olevan aina jotain, mitä ei muualta saa.
Kommunikointi kaupungin lisäksi kuntalaisten kanssa on hyvää ja aktiivista. Jopa tuoteinnovointia tehdään kuluttajien tarjoaman sytykkeen pohjalta.
– Etenkin limupuolella meillä on tosi aktiivinen nuorten, 13-18-vuotiaiden seuraajajoukko, joilta tulee ehdotuksia limsoihin. Instagram on kasvanut isosti ja sosiaalinen media on meille tärkeä kosketuspinta kuluttajiin, Paavola painottaa.
Viisi vuotta sitten markkinoille tuodut limsat ovat kasvaneet liiketoiminnan kannalta isommaksi tuoteryhmäksi, kuin uskallettiin edes ajatella.
– Onneksi olimme siinä vähän aikaamme edellä, sillä limsoissa on käynyt sama mitä oluessa: nyt markkinoille vyöryy valtavasti uusia tuotteita.
Vaikka myös olutpuolella Nokian Panimo tuo jatkuvasti uutta lagereista tummiin ja soureihin (ja vinkattakoon, että tulossa on myös sesonkioluita, jotka ovat tarjolla vain rajallisen ajan) yksi on silti mikä pysyy: Keltainen Keisari-olut ikisuosikkina ja myydyimpänä tuotteena. Perinteet ja trendit elävät Nokialla kuplivaa rinnakkaiseloa.
Kuvat: Olli-Pekka Latvala
Lisätietoa: www.nokianpanimo.fi
Julkaistu: 10.6.2021.